Kinda kanal med husbil&kajak-gänget

Så blev det dags för första träffen med husbil och kajakgänget 2024. Denna gång samlades vi söder om Linköping, närmare bestämt Bjärka-Säby. Ett vackert slott med en parkering perfekt för oss.

Sju bilar med kajaker på taket sammanstrålade och det var roligt att återses med flera och att hälsa på nya.

Vi hittade en mycket trevlig grillplats vid vattnet där vi underhöll varandra och blev också underhållna av lokala frisbeekillar som vi bjöd in till vår glöd.

Lördag

Kajakerna lastades på sina små vagnar klockan 9 och så rullade vi iväg några 100 meter ner till vattnet. Vi lade i och paddlade i snigelfart längs kanten på sjön Stora Rängen. Många fina hus men inte så mycket folk. Solen bröt igenom och det blev varmt varmt och härligt. Vinden uteblev och vi paddlade vidare norrut tills vi bröt för lunch vid en KFUM-gård. Ett väldigt alternativt vuxenläger pågick.

Det var inte många båtar på sjön, vi såg ett par stycken och däribland kanalbåten, Kind.

Snart var vi i Kinda kanal och paddlade oss upp mot Hovetorp slussar. Vi var glada att vi paddlade norrut eftersom det var väldigt branta backar att rulla kajakerna nerför. Uppför hade varit tufft. I kajakerna igen och vidare mot nästa sluss som var Hamra sluss. Efter den tog vi oss till Sturefors och där gick vi i land och logistiken med att hämta husbilar satte igång.

Stort tack till Roland och Åza som lånade ut bil och körde fram och tillbaka.

Vi beslagtog en parkering för alla bilar och fick en perfekt plats för samkväm. Strax var det samling vid vattnet där ordförande och superchef för Kajak&Husbilsgruppen kårade alla deltagare till Grevar och Grevinnor av Kinda kanal med bubbel och skål. Innan skålen gick vi igenom alla grevskap som vi lagt oss till med under åren. Ett litet team klarade alla träffar! Inte dåligt.

Rolands bild på parkeringen i hans egna hemtrakter.

Vädret var på topp och vi intog vår kvällsmat i solen. Det blev en parodi på att jaga just kvällssolen som ideligen gömde sig bakom nya träd, varpå vi flyttade våra dukade bord och stolar i jakt på de åtråvärda kvällsstrålarna. En mycket god stämning som också noterades av förbipasserande som tyckte att vi hade det så fint.

Söndag

Tack vare hjälten Roland som körde Åzas bil till Linköping och cyklade tillbaka klokcan 5 på morgonen (!!!) kunde vi paddla från Vist Kyrka och hela vägen in till strax söder om Linköping. Många slussar blev det och många höjdmeter bjöds det på. Vi träffade inte så många kajaker men dock ett helt gäng TVM-are från Friluftsfrämjandet som skulle paddla motströms en bit. Vi var inte avundsjuka på dem.

Vid en av slussarna kilade Susan upp och kollade på forsen som flöt pä ena sidan och sade att det inte var så farligt. Johan och Björn som var kvar i vattnet tog sats och flöt igenom. Vi andra som dragit upp kajaker och vagnar var lite avundsjuka, men det var bara att bita ihop. 🙂

Vid tvåtiden ankom vi till badet söder om Linköping och logistiken med Åzas bil satte igång. Så otroligt bra att detta fungerade, härmed kan vi verkligen pricka av Kinda kanal från Bjärka-Säby till Linköping.

Stort tack till Johan som fixar och trixar, till Åza som lånar ut bilen och till Roland som fixade logistiken så galant. Vi ser redan fram emot nästa träff!

Deltagare på träffen var Johan, Kicki, Björn, Inger, Peter, Melker, Anders, Susan, Roland, Åza, Birger och Jette

Johan skickar en hälsning från kajaken

Jettes bilder

Du gillar kanske också...

2 svar

1. Roland Nordahl skriver:

Härlig beskrivning och sammanfattning av helgen. Tack för det Jette.