Kajak 2006

11 september 2006
På marelds-paddling. Jag fick äntligen prova att paddla Catalinan under en längre tur. Måste erkänna att den kändes rank… hmm… går den känslan över när man blir van eller kommer jag alltid att sitta på helspänn? Den är bekväm att sitta i, känns snabb och lättmanövrerad. Känns dock väldigt rank. Ska erkänna att jag hade lätt hjärtklappning när vågorna blev stora och kom från sidan.

Puh.. varför ska det vara så svårt att välja???

sep06-2

10 september 2006

Prova-på-dag hos Friluftsfrämjandet i Ljungkile igen. Massor av kajak-sugna människor. Vi träffar flera som vi stött på på andra ställen och alla har samma funderingar på längd, hur rank ska den vara, plast eller glasfiber, roder eller skädda, lätt att komma i och hur eller trång… ja, vi känner igen oss.

Vi har dock kommit till beslut. Det blir Prijon för oss.

sep06-1

19 augusti 2006

Åker ut till Stocken igen. Nu ska det finnas en Muktuk inne och vi ska provpaddla. Vi tar ut den och en Seayak som var det första vi testade – men det känns så länge sedan att man inte riktigt vet vad man jämför längre. Muktuken var liten och smidig. Lättpaddlad och stabil – men komforten var inget vidare. Man satt uselt. Så tråkigt!

Seayaken var stabil och skön att sitta i men mycket trögare än Muktuken tyckte jag. Jag bestämde mig för att prova en Catalina trots att den ska vara rank. Vilken tur!! Den var underbar!!!! Visst var den ganska rank – men det vänjer man sig nog vid när man blir lite varm i kläderna. Den var också lite trång att komma i – så det gäller att inte bli bredare om baken! Men man satt suveränt bra, den var lättpaddlad och jag är såld!

Nu ska vi bara jämföra Seayaken med Haslen så får vi se vad Birger ska välja. Vad kuuuul!

13 augusti 2006

Läst och läst och läst på nätet och kajaker. Vill testa en Prijon Catalina som är lite mindre. Verkar lämplig för tjejer – men den är uthyrd hela tiden på Stocken. Fint väder är ett elände – alldeles för mycket kunder ;-).

Jag pratar lite med Thomas som äger stället och han tipsar om Prijon Motion som kanske kan vara något. Vi bokar upp den och åker ut och testar. Tror det är den stabilaste kajak jag testat. Ganska kort och lättmanövrerad. Roder, vilket Birger inte är så förtjust i, han vill hellre ha skädda tror han. Jag har inte bestämt mig. Gillade ”fikaluckan” där jag kan ha kamerna. Vill ju ha den nära.. hela hela tiden.

Hade också velat testa en Muktuk – den verkar bra! Gillar dessutom färgen… men det får man väl knappt yttra att man har estestiska preferanser också – när det gäller färg. 🙂

Nu har jag föreslagit Älskling att vi gör så här: Testar Muktuk. Om vi gillar den eller Prijon Motion bäst så hyr vi den av dem vi gillar, tar med den till Ljungkile och hyr en Hasle där.. så kan vi jämföra samtidigt. Annars är det bara för svårt!!

stocken 19aug

24 juli 2006

Vi vill testa Hasle Expedition också! En sådan fanns hos Friluftsfrämjandet i Ljungkile så vi bokade upp oss med vår vän Pelle och följde med ut på deras måndagspaddling. På väg dit i bilen läste jag lite noggrannare vad som var specifikt för just måndagspaddlingen. Hmm… det var ”långt, fort och länge”. Ajaj.. vi blev lite oroliga – men det hade vi inte behövt. Samma vänlighet mötte oss som tidigare. Gruppen var klart rutinerad men väntade snällt in oss vid första svängen så vi inte skulle komma vilse. Sedan kom vi lite på efterkälken men hade dem i sikte hela tiden och de fick helt enkelt en lite längre fikapaus än vanligt tro jag. 🙂

Birger gillade Hasle Expedition och den är nu alternativ 1 för honom när det blir dax att handla. Jag vill jämföra den med någon mer Prijon-kajak.

juli06-d

20 juli 2006

TVSK ska ha kajaker och vi följde med den drivande kraften Pelle på rekognoseringstur till Kajakcenter i Grebbestad. Återigen imponerades jag av det oerhört vänliga mottagandet vi fick. Vi hade förvarnat dem om att vi skulle komma, och fick en genomgång av lämpliga kajaker. Det var kajaker av modellerna Hasle och Lettman som plockades fram och vi testade dem i hamninloppet. Vi var rörande eniga om att Hasle Explorer var den bästa kajaken av dessa tre och bestämde oss för att köpa två sådana begagnade i september till vår vattensportklubb. Skönt att vi var så rörande eniga!

grebbestad1

19 juli 2006

Mer paddel-sugna! Uppe på landet ringde vi runt och kollade om man kunde hyra kajaker och vad det kostande. Lite småsnålt lät vi priset styra och hyrde på Kontiki på Smögen. Vi frågade inte så mycket om kajakerna men fick veta att de var stabila. Deras fokus är ju dykning så urvalet av kajaker var begränsat. Det blev fyra stycken ”badbaljor” som vi paddlade runt i mellan kobbar och skär vid Smögen. Hur mysigt som helst!! Det fanns inget roder eller skädda på dessa så man fick jobba lite mer med paddeln, men det gick fint. Hade lite problem att hitta bra ställen att gå iland på utan att där redan låg stora segelbåtar, men det gick till slut och belöningen var mysig fika i paradiset.

Vi lärde oss dock att riktigt så ”balj-aktig” kajak vill vi inte ha.

smogen1

smogen2

11 juli 2006

Vi vilL testa mera!

Föreningen i Ljungkile har även ungdomspaddlingar. Jag hade bokat in ungarna på en ungdomspaddling och hyrt varsinn kajak till mig och Birger. Vädret var uselt. Regnigt och lite blåsigt och ingen var sugen. Alla, inklusive jag, tog för givet att vi ställer in. Jag ringde Ljungkile och sa att pga vädret…. ”mm.. sa rösten i andra ändan. Det är vi vuxna som lär barnen att man inte kan göra någonting ute när det regnar”. Jag ändrade mig genast!

Vi åkte till Ljungkile, det ösregnade, vindrutetorkarna på högsta fart. Familjen var ursur och jag funderade en del över vilken makt jag måste ha över familjen som får med dem när absolut ingen av dem vill. Väl framme i Ljungkile fanns det faktiskt ett gäng som skulle ut. Vi plockade fram kajaker till ungarna och blev sjöblöta redan när vi tog fram dem. Precis när vi skulle lägga i dem sprack det dock upp och under själva färden regnade det inte alls.

Ungdomarna paddlade iväg åt ett håll. Det blåste rejält och oroliga pappa B tittade långt efter sönerna och undrade hur det skulle gå. Vi hade fått order att paddla åt ett annat håll och inte beblanda oss med ungdomarna. Ett mycket gott råd!

Jag fick en Prijon Seayak och Birger något annat, jag kommer inte ihåg vad. Jag gillade Prijonen. Den var lättpaddlad och trygg. Det blåste rejält men jag kände mig säker i den trots att jag är nybörjare. Birger var inte lika såld på Prijon’en – tyckte den var svår att gå i och ur.

Ungarna var ute några timmar. När de kom tillbaka såg Erik glad och nöjd ut. Marcus något mindre nöjd. Han hade gått runt…. Jag är full av beundran för ledarna i föreningen. De hade lyckats prata Marcus tillbaka upp i kajaken och framförallt hållit honom på bra humör hela vägen hem genom samtal och allt möjligt. Jag vet att vi som föräldrar inte hade lyckats lika bra med detta – så en stor eloge för proffsig hantering av ungdomarna. Såg också en annan kille som inte var så erfaren. Honom tog de till slut på lina och så var han med iallafall. Själv var jag nära att fråga om vi skulle paddla tillbaka med honom, men det alternativet fanns inte för de här ledarna. Respekt!!! :-

Enda rejäla missen var väl att Marcus sedan upptäckte att han hade sin nya mobil i fickan. Den var tämligen död efter det salta badet…

ungdom1 ungdom2

ungdom3

5 juli 2006

Vi följde med på en tur med Friluftsfrämjandet i Ljungkile igen. Imponeras över ordningen och den positiva andan i klubben. Trevlig stämning och väldigt hjälpsam attitid bland människorna där. Man känner sig välkommen. En mycket trevlig egenskap hos en förening!!

Att paddla varsinn var m y c k e t bättre. Vi provade varsin VKL igen och de var trygga och stabila. Vi kände oss mycket bättre till mods än när vi paddlade ihop i en K2a.

Juni 2006

I våras bestämde vi oss för att vi vill ha en K2:a. Vi åkte till Friluftsfrämjandet i Ljungkile och tittade på deras test-dag. Det kändes dock som om 200 personer till hade samma tanke så vi testade inget men bestämde oss för att återkomma. Friluftsfrämjandet i Ljungkile har ett oerhört stort utbud av kurser, kvällspaddlingar för olika nivåer och åldrar och vi hängde på en tisdagspaddling strax efter. Hyrde en K2:a, VKL och fick hänga på en medelavancerad grupp. Det kändes sådär. Efter en stund insåg vi båda att det här var nog inte så upplyftande för äktenskapet. Vid fikapausen pratade vi med kajak-människorna (eget släkte?) som var med och förstod att de allra flesta föredrog en K1.

Vi bestämde att nästa gång provar vi K1.

juli06-b juli06-c

Du gillar kanske också...