Månadsarkiv: juli 2015

Kultur

Dags för lite kultur. Ett gäng frånTullboden cyklade över till Malmön och såg pjäsen Stenriket som utspelade sig på en fantastisk scen i Stallebrottet. Inte direkt tjo och tjim men jag älskade korreografin och eftersom jag läst böckerna var det extra roligt att se hur de valt att gestalta den.  Fotoförbud under pjäsen men efteråt tog jag en bild ändå 🙂

Blåsig men härlig kaya-caching

Kajak + geocaching = Kayacaching. Min favvo!  Tre glada cachare paddlade emot vinden utanför Grebbestad. Vi lade i vid Grönemad. Perfekt sandstrand och parkering. Mot första cachen som låg på en liten ö som jag tror heter Käften, men jag är lite osäker. Den har i allafall begåvats med en helt underbar liten vik som erbjöd både lä och fin sandstrand för landstigning. Här fanns till och med en grillplats och finfin gräsmatta för tältning. Vi loggade cachen och gav oss av igen. Mötte ett gäng som kändes som nya i kajakerna men verkade ha med sig en...

Uppehåll till slut

Äntligen slutade regnet och blåsten mojnade åtminstone lite. Vi gav oss ut på en runda på Bua hed där det otroligt nog publicerats en geocache av någon annan än jag. Över stock och sten och ner i blöta hålor innan vi kom till rätt vik där vi inte bara loggade cachen utan även hittade en äkta flaskpost. I flaskan låg ett brev från en gosse som hotar att äta upp våra bananer om vi inte mailar honom. Vi får väl skicka ett mail då! Längre in i viken låg en vacker skuta som var tyskflaggad. Igår var det...

Jobb jobb

När morfar kommer då kommer arbetet igång på riktigt. Så efter lite sovmorgon åkte vi och köpte tralltväll och lite färg. Altandäcket och trappan ska få sig en omgång. Men eftersom jag min vana trogen är lite besvärlig och vill byta färg… få bort det gröna och ersätta den med en brun så är det en del skrubbande att göra innan vi kan måla. När vi sedan ändå var igång klipptes häckarna också..   Vi var lite möra på kvällen!!

Presentation av voluntärarbetet Marocko för klubben

Jag blir alltid lite nervös när jag ska presentera. Det blev jag idag med. Men när jag väl kom ner i klubben och lokalen fylldes så folk till och med satt på golvet, och jag kände alla, så var det ju inte farligt. 🙂 Jag visste inte riktigt hur länge jag skulle prata men efter en timma tog i rast med fika och sedan fortsatte jag 20 minuter till – och därefter var det riktigt många frågor! Så kul!  Extra roligt att till och med våra ungdomar kom och lyssnade. Det har jag aldrig sett på våra kulturkvällar...

Blåsigt – då blir det fix och trix

Lite sovmorgon… lite jobb med en presentation i klubben på måndag, sedan ner till klubbkajakerna och fixa lite trasiga roder… smörja luckor och framförallt sätta fast en nytt fäste på min egen kajak för kameran. Blev kanon! Skön dag utan för mycket action… Om vi inte går ut med båten.. så är det nog i allafall vi.. eller någon oss som ser över vår förtöjning mest. Varje dag.. jag menar VARJE DAG görs det nya försök att få det hela liiite bättre. Det slutar ALLTID med att det var bäst som det var från början. Undrar hur länge...

Paddling utanför Ulebergshamn och till Hunnebo

Facebook är fantastiskt… igår frågade jag om några ville följa med ut och paddla. Anette nappade och tog med sig en trevlig kompis. Så fyra personer lade i kajakerna vid Ulebergshamn och snirklade sig runt öarna därutanför. Så vackra färger idag! Tack vare Mia som med lokalkännedom pekade ut en gömd liten lagun hittade vi det perfekta stället för lunchstopp. Vilket ställe! Vi klarade oss fint undan alla båtar och tog oss sedan ner till Hunnebo där vi paddlade in i hamnen och beskådade cirkusen med båtar och turister. Riktigt kul att se från havet den här tiden...

Färdigställande av projekt

Soligt och fint! Ja! Båttur idag kanske? Men nej.. det visade sig vara en lite kall vind som skrämde tillbaka oss till stugan. Det gjorde inget. Massor av projekt blev färdiga. Malte fick sitt hus, sista begränsningslinan kunde grävas ner. Vedboden kunde städas ur, möbler köras ner till klubben, myshörnan i skuggan skapad på baksidan .. och lite annat innan vi åkte till Grebbestad och dreglade på Kanotcenter. Här en liten uppdatering till mormor och morfar så ni ser vad som händer!

Semesterkänsla….

Lugnt tempo….  sov lite länge, åkte in till Kungshamn. Fönstershopping och lite annat. Sedan skön dag på bryggan med SUP och slappande i solen. Hem och äta.. och sedan klubbpaddling. Satte upp en lapp igår och den blev fulltecknad direkt. Så kul! Allra roligast att få med oss en som tvekat i flera år OCH att barnkajaken fungerar så bra. Linn 9 år paddlade hela vägen utan minsta gnäll. Den verkar bra den nya kajaken. Kanske lite svårstyrd utan roder eller skädda. Ska hänga i en pet-flaska nästa gång så får vi se om det kanske blir lättare....